Jolles & Ko Accountants
Vatko Tax Representation
Dig@Min
Home » Direct » Nieuws Fiscount

Fiscaal Nieuws

    27 maart 2020 Tijdelijke noodregeling zelfstandige ondernemers 30 maart 2020 van start

    Tijdelijke noodregeling zelfstandige ondernemers gaat op 30 maart 2020 van start. Ook voor DGA's.

    Het kabinet wil in de coronacrisis banen en inkomens van mensen beschermen. Eén van de maatregelen is de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo). Deze regeling ondersteunt zelfstandige ondernemers, onder wie zzp'ers, met inkomensondersteuning en bedrijfskrediet, zodat zij een betere kans hebben om hun bedrijf voort te zetten. De voorwaarden om in aanmerking te komen voor de regeling zijn op vrijdagmiddag 27 maart 2020 bekend gemaakt. De regeling wordt uitgevoerd door gemeenten en geldt vooralsnog tot 1 juni.

    Inkomensondersteuning en bedrijfskrediet
    Vanuit de Tozo kunnen zelfstandigen een beroep doen op inkomensondersteuning en een lening voor bedrijfskapitaal.

    De regeling, die speciaal gemaakt is voor de coronacrisis, lijkt op de bijstand voor zelfstandigen (Bbz). Zo zijn de bedragen die worden gehanteerd gebaseerd op het sociaal minimum, het bedrag dat mensen nodig hebben voor levensonderhoud. Onder levensonderhoud vallen kosten zoals boodschappen en huur.

    Om inkomensondersteuning te verkrijgen, moet de zelfstandige verklaren dat hij verwacht dat als gevolg van de coronacrisis zijn inkomen de komende drie maanden minder zal zijn dan het sociaal minimum. Het inkomen wordt dan maximaal drie maanden aangevuld. Hierbij geldt voor gehuwden en samenwonenden dat het inkomen wordt aangevuld tot een bedrag van 1.500 euro netto en voor alleenstaanden tot 1.050 euro netto. Het betreft een gift en hoeft dus niet te worden terugbetaald.

    Zelfstandigen die meer verdienen dan de bijstandsnorm, of naast hun onderneming meer loon ontvangen uit een regulier dienstverband dan bijstandsnorm, krijgen geen aanvulling. Voor een echtpaar of samenwonenden (met kinderen) waarvan beide partners zelfstandige ondernemer zijn is  1.500 euro netto het maximumbedrag dat wordt uitgekeerd, conform de regels van de Participatiewet. De regeling geldt vooralsnog tot 1 juni 2020. Zelfstandig ondernemers die als gevolg van de coronacrisis in liquiditeitsproblemen komen, kunnen een lening voor bedrijfskapitaal aanvragen van maximaal 10.157 euro met een rente van 2%. Deze is binnen vier weken beschikbaar. De maximale looptijd van de lening is drie jaar. Tot januari 2021 hoeft niet te worden afgelost.

    Versnelde procedure
    In vergelijking tot de Bbz bevat de Tozo versoepelde voorwaarden en een versnelde procedure. Een aanvraag voor de Tozo wordt zo veel mogelijk digitaal gedaan en kan binnen vier weken worden afgerond, in plaats van de gebruikelijke 13 weken.

    Voorwaarden
    De zelfstandig ondernemer moet bij de aanvraag verklaren dat zij verwachten dat als gevolg van de coronacrisis hun inkomen de komende drie maanden minder zal zijn dan het sociaal minimum. Wanneer dit achteraf anders blijkt te zijn, moet de zelfstandige dit doorgeven aan de gemeente. De versoepeling houdt in dat er geen onderzoek wordt gedaan naar de levensvatbaarheid van het bedrijf. Daarnaast hebben het vermogen (zoals een spaarrekening en huisbezit) en het inkomen van de partner geen invloed op de tegemoetkoming. De regeling is zo eenvoudig en snel uitvoerbaar.

    De regeling geldt voor zelfstandig ondernemers, onder wie zzp’ers, die in Nederland gevestigd zijn en hoofdzakelijk in Nederland werken. Daarnaast moeten aanvragers voldoen aan het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek. Dat houdt in dat zij het afgelopen jaar minimaal 1.225 uur per jaar (24 uur per week) als zelfstandige werkzaam zijn geweest. Werkt een aanvrager korter dan een jaar als zelfstandige, dan geldt het urencriterium voor het aantal maanden dat is gewerkt. Tot slot moet een zelfstandige zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel voordat deze regeling is aangekondigd, dus voor 17 maart 2020 18.45 uur.

    Het kabinet doet een dringend beroep op zelfstandig ondernemers om alleen gebruik te maken van de regeling als dat echt nodig is. Achteraf zal worden gecontroleerd. Gemeenten zijn verplicht om bij fraude de toegekende bijstand terug te vorderen en een boete op te leggen.

    DGA’s
    Ook een directeur-grootaandeelhouder (DGA) van een besloten vennootschap kan in principe een beroep doen op de tijdelijke regeling, als deze voldoet aan de wettelijke eisen: het urencriterium, er moet sprake zijn van volledige zeggenschap en van het dragen van de financiële risico’s. Ook dient de DGA naar waarheid te verklaren en aannemelijk te maken dat zijn/haar B.V. nu geen salaris kan uitbetalen.

    Voorschotten Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers gepubliceerd
    Vandaag zijn beschikkingen met de eerste voorschotten - van in totaal € 250 miljoen - aan gemeenten verzonden. Gemeenten ontvangen dit voorschot voor de uitvoering van de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo).

    Bekijk het overzicht van voorschotten per gemeente.

    Tip: De Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW), een andere regeling die zorgt dat bedrijven hun personeel kunnen doorbetalen, is naar verwachting over enkele dagen gereed. Een zelfstandige ondernemer met personeel kan voor zijn loonkosten een tegemoetkoming aanvragen in de NOW-regeling.

    27 maart 2020 Tegemoetkoming schade COVID-19

    De regeling voor de tegemoetkoming van € 4.000 aan door de Coronamatregelen getroffen ondernemers is ingegaan.

    Hoort uw onderneming bij die sectoren die het meest zijn geraakt door de Kabinetsmaatregelen rond het coronavirus (COVID-19)? Lijdt u schade door de noodgedwongen sluiting, de inperking van bijeenkomsten en/of het negatieve reisadvies buitenland? Dan kunt u via de Beleidsregel tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren COVID-19 een eenmalige tegemoetkoming van € 4.000 ontvangen.

    Ondernemers zijn vrij in het doel van besteding. De regeling staat open voor een specifieke groep ondernemers.

    Op zaterdag 28 en zondag 29 maart is RVO telefonisch bereikbaar van 10.00 tot 16.00 uur.

    Voor wie?
    De tegemoetkoming is voor die ondernemers waarvan de hoofdactiviteit overeenkomt met een van de vastgestelde SBI-codes. SBI staat voor Standaard Bedrijfsindeling en de code geeft aan wat de hoofdactiviteit van een bedrijf is. De SBI-code bestaat uit 4 of 5 cijfers. Uw bedrijf moet op 15 maart 2020 met deze hoofdactiviteit ingeschreven staan in het Handelsregister van KVK. U kunt de SBI-code niet met terugwerkende kracht wijzigen om in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming.

    SBI-code hoofdactiviteit opzoeken
    Tijdens de aanvraag moet u de SBI-code van uw hoofdactiviteit selecteren. Via KVK kunt u uw SBI-code hoofdactiviteit opvragen, of gebruik de zoektool SBI-codes onderaan deze pagina:

    • De SBI-code van uw hoofdactiviteit staat in het Uittreksel Handelsregister van uw KVK-inschrijving. Heeft u meerdere (neven)activiteiten? De hoofdactiviteit is altijd de bovenste code.
    • Als eenmanszaak kunt u uw gegevens gratis bekijken op de website van KVK.
    • Als gebruiker van de KVK HR app krijgt u 30 gratis inzagen per jaar.

    Aanvragen: periode en proces
    U heeft 3 maanden om de tegemoetkoming aan te vragen. Dit kan vanaf vrijdag 27 maart 2020 16:30 uur t/m vrijdag 26 juni 17:00 uur. U kunt alleen online aanvragen.

    Bekijk het aanvraagproces: van voorbereiden en aanvragen, tot wat er na uw aanvraag gebeurt.

    Voorwaarden
    Om voor de tegemoetkoming in aanmerking te komen, moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.

    Meer weten?
    Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen.

    27 maart 2020 SLIM subsidie voor werkgevers

    Met de SLIM subsidie voor werkgevers in het MKB wil de overheid het leren en ontwikkelen stimuleren.

    Werkgevers kunnen subsidie aanvragen voor leercultuur, loopbaancoaching en ontwikkelen van medewerkers. Met deze SLIM-regeling kan de werkgever een financiële bijdrage ontvangen om loopbaanadviezen voor werknemers te krijgen, de vaardigheden van het personeel up-to-date te houden of om een bedrijfsschool op te richten. Het doel van deze regeling is om leren en ontwikkelen in het MKB te stimuleren. Het gaat om flinke bedragen.

    MKB, grootbedrijf en samenwerkingsverbanden
    Daarnaast geldt deze regeling in het bijzonder voor de grootbedrijven in de landbouw-, horeca- en recreatiesector. Ook kunnen samenwerkingsverbanden, bestaande uit minstens twee MKB-bedrijven, een aanvraag indienen. O&O-fondsen, brancheorganisaties, werkgeversverenigingen, werknemersverenigingen en onderwijsinstellingen kunnen als hoofdaanvrager subsidie aanvragen.

    Waarvoor kunt u de subsidie aanvragen?

    • De doorlichting van de onderneming met als resultaat een opleidings- of ontwikkelplan gericht op het inzichtelijk maken van de scholingsbehoefte vanuit het perspectief van de onderneming;
    • Het verkrijgen van loopbaan- of ontwikkeladviezen ten behoeve van werkenden in de onderneming, of in geval van een samenwerkingsverband werkenden in andere mkb- ondernemingen;
    • Het ondersteunen en begeleiden bij het ontwikkelen of invoeren van een methode in de onderneming die werkenden in de onderneming stimuleert hun kennis, vaardigheden en beroepshouding verder te ontwikkelen tijdens het werk; of
    • Het gedurende enige tijd bieden van praktijkleerplaatsen ten behoeve van een beroepsopleiding of een deel daarvan in de derde leerweg bij een erkend leerbedrijf.

    Maximale bijdrage

    • Voor een kleine onderneming is de subsidie 80% van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen met een maximum van € 24.999.
    • De subsidie is voor een middelgrote onderneming 60% van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen met een maximum van € 24.999.
    • Voor het grootbedrijf is de subsidie 60% van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen met een maximum van € 200.000.
    • Voor samenwerkingsverbanden bedraagt de subsidie 60% van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen met een maximum van € 500.000.

    Tip: In deze menukaart vindt u een helder overzicht van de activiteiten waarvoor u de SLIM-subsidie kunt krijgen.

    27 maart 2020 Lage WW-premie: termijn schriftelijk vastleggen verlengd

    Lage WW-premie in 2020? Termijn voor schriftelijk vastleggen arbeidsovereenkomst is verlengd.

    Om de lage WW-premie toe te mogen passen voor werknemers die voor onbepaalde tijd bij u in dienst zijn, moet u een schriftelijke arbeidsovereenkomst hebben. Voor werknemers die op 31 december 2019 bij u in dienst waren, moest u dat voor 1 april 2020 in orde maken. Deze termijn is verlengd.

    Vanwege de gevolgen van het coronavirus heeft het kabinet besloten de termijn te verlengen tot 1 juli 2020.

    Tip: U hebt dus tot 1 juli 2020 om voor uw medewerkers met een contract voor onbepaalde tijd die op 31 december 2019 bij u in dienst waren de arbeidsovereenkomst schriftelijk vast te leggen. Zo kunt u voor deze medewerkers vanaf 1 januari 2020 de lage WW-premie (blijven) toepassen.

    27 maart 2020 BTW bouwkosten woning met zonnepanelen aftrekbaar?

    Is de volledige BTW op de bouwkosten van een nieuwbouwwoning met zonnepanelen aftrekbaar? En zo neen, hoeveel BTW dan wel?

    Man en vrouw hebben een woning laten bouwen. Het woonoppervlak van de woning is 176 m2. Op het dak van de woning zijn 7 niet-geïntegreerde zonnepanelen geplaatst. De oppervlakte van de zonnepanelen is circa 11,5 m2. Voor de exploitatie van deze zonnepanelen is een maatschap van de eigenaren BTW-ondernemer. Ze brengen de BTW (€ 74.679) in de bouwkosten van de woning volledig in aftrek. De Belastingdienst staat slechts aftrek toe van de BTW op de aanschaf en de montage van de zonnepanelen. Wie heeft gelijk?

    Oordeel rechtbank
    De Rechtbank heeft geoordeeld dat de maatschap recht heeft op aftrek van BTW op basis van de verdeling van de nuttige ruimten van de woning. Het totale oppervlakte van de nuttige ruimtes van de woning bedraagt (176+11,5=) 187,5 m2. Het zakelijk gebruik van de woning is 6,1% (11,5 m2 / 187,5 m2 x 100%). De voor aftrek in aanmerking komende BTW ter zake van de bouw van de woning bedraagt (6,1% van € 74.679 =) € 4.555. Hiertegen is de Belastingdienst in hoger beroep gegaan bij het gerechtshof.

    Hoger beroep: oordeel gerechtshof
    Het gerechtshof is van oordeel dat een rechtstreeks en onmiddellijk verband tussen de levering van energie via de zonnepanelen en de bouw van de woning ontbreekt. Een woning bouwen reikt verder dan hetgeen noodzakelijk is om met zonnepanelen energie op te wekken. Die panelen kunnen bijvoorbeeld ook in een zonnepark worden geplaatst of op al bestaande gebouwen. Niet aannemelijk is dat de kosten van de bouw van de woning op enigerlei wijze rechtstreeks of als algemene kosten zijn verdisconteerd in de prijs die de maatschap ontvangt van de energiemaatschappij voor de levering van elektriciteit.

    De plaatsing van zonnepanelen leidt daarom niet tot enig recht op aftrek van BTW op de bouwkosten van de woning. Ook niet een evenredig deel, zoals de rechtbank had bepaald.

    Tip: Plaatsing van zonnepanelen op een nieuwsbouwwoning leidt niet tot aftrek van BTW op (een evenredig deel van de) bouwkosten van de woning. Maar de BTW op de aanschaf en de montage van de zonnepanelen is wel aftrekbaar, als u elektriciteit gaat leveren.